over booxalive


Waarom booxalive?

kinderverhaaltjes, korte verhaaltjes 2 jaar, booxalive herkenningsmasker, voorlezen met plaatjes
Lezen is LEVEN!

Waarom vindt Booxalive dat er behoefte is aan een gratis online verhalensite? Omdat het belang van (voor)lezen nooit mag worden onderschat, in welke iMaatschappij we ook leven. Is verhalen vertellen dan een pure noodzaak? Ja, het vormt een onmisbaar onderdeel van de bedrading in onze hersenen. Van mensen die dit onderdeel kwijt zijn door een ongeluk of ziekte, is gebleken dat hun persoonlijkheid is uitgewist. Ze zijn zichzelf kwijt! Creepy, toch?

Op de mens na is er geen ander dier dat de kunst verstaat van verhalen verzinnen.

Zodra de aap mens werd, ging hij verhalen vertellen. Want elk verhaal duwt de wereld om ons heen in een structuur. En onze bereidheid om te geloven is grenzeloos. Waarom? Omdat het zonder dat geloof moeilijk uit te houden is in de chaos van onze wereld, van ons leven. Voor grote mensen niet, voor kleine evenmin. Collectieve verhalen stillen onze honger naar betekenis en zingeving. Ze vertellen ons wie we zijn. Ze verbinden ons met andere mensen. Ze verschaffen ons een verleden en een toekomst, en geven vorm aan ons dagelijks leven, onze emoties en onszelf. Of ze echt gebeurd zijn maakt weinig uit. Fantasie en werkelijkheid ontlopen elkaar niet veel.*

* Bronnen: Volkskrant 03-11-’12 (Rien Verhoef) /
Van der Leeuw-lezing 2012 ‘Stories we believe in’ – Philipp Blom

Jean-Jacques Rousseau, leesbevordering, miniverhaaltjes, voorlezen online gratis
De neurobiologie heeft bewezen: verhalen (voor)lezen stimuleert de groei van onze hersenen.


In 2011 liet neurowetenschapper Gregory Berns vrijwilligers een spannend boek lezen. Daarna bekeek hij via een fMRI-scan wat dat met hun hersens deed. Tot vijf dagen ná het lezen waren merkbare veranderingen te zien!

Berns legt uit: “We noemen dit ‘schaduw activiteit’, bijna als een geheugenspier. We kwamen neurale veranderingen tegen die verbonden waren met fysieke sensatie en het bewegingsapparaat. Dit suggereert dat het lezen van een roman je kan overhevelen ín het lichaam van de hoofdpersoon. We wisten al dat een goed verhaal je in de schoenen van ‘n ander verplaatst, figuratief gesproken. Nu zien we dat dit ook écht biologisch gebeurt!”
Ja, lezen is mentale én fysieke gymnastiek, voor jong én oud.

Het nut van grammatica

Kennis van grammatica is cruciaal voor communicatie. Worden taalregels nog wel correct bijgebracht – met zoveel dialecten om ons heen, met ‘straattaal’ en met emoji’s? De Sloveense filosoof Slavoj Žižek wijst erop dat, zolang wij de regels van een taal niet beheersen, we er niet onbezorgd gebruik van kunnen maken. Pas als deze regels in ons DNA zitten, hebben wij de taal onder controle. Dan begint de pret! Want via de automatische taalpiloot is ons denken, onze fantasie vrij als een vogel.

Lezen = Kennis / inzicht / vergroting van je woordenschat, van je denkvermogen en je fantasie.

Daarom kunnen we niet vroeg genoeg beginnen met (voor)lezen. Maar welk medium kies je tegenwoordig? Zullen tastbare boeken (om gretig in te bladeren/lekker aan te ruiken) ooit uit raken? Het scherm van onze smartphone is zoveel makkelijker, het levert ons instant plaatjes en lettertjes. In ieder geval krijgt online voorlezen een dimensie extra! In een plat boek zit geen knopje met geluid, daar kunnen de plaatjes niet bewegen. Uiteraard is een online kinderverhaal het meest effectief als er samen met een dierbaar persoon van wordt genoten!

Waarom biedt Booxalive geen interactieve mogelijkheden?

Op de iPodia buitelen de apps over elkaar heen. Baby’s met hun slimme vingertjes kunnen prima de weg vinden op touchscreens, verpakt in rammelaars. Steve Jobsscholen zijn verrezen. Elke kleuter van 4 jaar z’n eigen iPad. Maar wie beheert de kwaliteit van het aanbod op het internet, waarmee kinderen zichzelf wereldwijs moeten maken?

sigmund strip, peter de wit, volkskrant, steve jobbs scholen, iPad scholen
Intussen stuurt een Google-directeur zijn dochter mooi wél naar een computerloze school: geen copy-paste, geen kennis-op-commando via Google en Wikipedia. Al die dingen doen hun best om ons geheugen én verstand te verschrompelen. Vol humor legt neurowetenschapper Manfred Spitzer dit proces uit in zijn boek ‘Digitale dementie en in zijn vele YouTube lezingen. Alleen al woorden als ‘surfen’ en ‘swipen’ duiden oppervlakkige bezigheden aan!

Echte creativiteit, echte ontwikkeling ontstaat uit kennis waar je moeite voor hebt gedaan. Interactie tussen mensen van vlees en bloed, een bevlogen leraar die je voor iets enthousiast kan maken, dát geeft diepgang! En het lezen van verhalen, verzonnen of echt gebeurd.

Ted van Lieshout, Annie M.G. Schmidtlezing 22 mei 2013
Welke media kies je voor het lezen van verhalen?

Kinderboeken staan dus aan de basis van een ontvankelijk brein. Zij leggen de grondslag voor rijke bagage. Wil je al in een vroeg stadium je kindje voorlezen uit een boek? Geweldig! Samen (voor)lezen via een een website, met extra geluid en beweging? Prima! Samen duik je een toverwereld in, maak je woordloze afspraken – zoals: die glimmende vis is geen échte vis, maar in het verhaal wél. Je laat je onderdompelen in het verhaal dat een professionele maker bedacht heeft. De schutbladen, de tekening op de titelpagina, de compositie van de tekeningen en tekst zijn allemaal uitgekiend, ze bevatten voor het verhaal essentiële informatie. De maker stuurt je, maar de interactie vindt plaats in je eigen hoofd!

Dat alles verdwijnt bij de voorlees-app. ‘Homo ludens’ – niks mis mee. Maar wáár blijft de unieke boodschap van dat ene verhaal? De wiskundige super-software ontwikkelaar Bret Victor spoort in een YouTube lezing tekenaars aan: ‘Stop drawing dead fish!’ Volgens hem wordt een getekende vis pas lévend als die reageert op de vingertop van de touch screen gebruiker. Interactief is het toverwoord. Maar wordt de vis dan wél echt levend? Dacht het niet. Om levende vis te zien moet je het water in met je snorkel. Maar zwemmen heb je eerst in het echt moeten leren.

Booxalive wil precies dát bieden wat de naam inhoudt: ‘levende’ boeken.
We leveren afgebakende verhalen met een visie en een stimulans.
Zodat de lezer met rijkere bagage spelend door het leven kan gaan.
En onze opvatting blijkt wetenschappelijk gestaafd:

Onderzoek, Taalzwakke kinderen, Zsofia Takacs, digitale prentenboeken, interactieve verhalen

Ook gedreven docent Martin Slagter staat achter Booxalive. Waarom?

“Ik ben ervan overtuigd dat de slechte taalvaardigheid van jongeren voor een groot deel verklaard kan worden uit te weinig voorgelezen zijn op jeugdige leeftijd. Ik steun je initiatief van ganser harte! Véél succes.”

In de Volkskrant schreef hij alarmerende artikelen (10-01/21-03-2013)
Martin-artikelVK_21-03-2013
Publiciste Aleid Truijens verwoordt het CADEAU van Lezen vlijmscherp!
leesvevordering, Aleid Truijens, Volkskrant

Wat maakt boox écht alive?

• De vakmensen achter Booxalive:

drs. mashya boon, filmwetenschapper, vertaler Engels, kunstrecensente, alien, cloninglinda lee en tiago, illustrator, kleinzoon,truus van de Waarsenburg, digitale prentenboeken, voorleesverhaaltjes kleutershenk hokke, auteur, kinderverhaaltjes, korte verhalen, groep 5 - 6 - 7 - 8, voorleesverhalen onlineHannemieke Stamperius, dino's. kinderverhaaltjes, peuterverhaaltjes, serie judykiki goené, animator, animatie filmpjes voor peuters, cute clips, yume, roze knuffelmarion van de coolwijk, auteur kinderboeken, schrijfster, Nik en Laura serie
klik op de plaatjes voor ieders profiel

heks-strook• De insteek van Booxalive

Dit artikel van dichter/denker/acteur Ramsey Nasr
bevat alles waar booxalive voor staat!

Ramsey Nasr, rendementsdenken, nutteloosheid, Joop artikel, werkeloze classici, subsidieslurpende unstenaarsroze balk

• Hoe komt Booxalive over op de kleuters?

Lees de
BLOG van onze speciale medewerkster Juf Lotte
Zij vertelde over haar eerste Booxalive-ervaringen in de klas

roze balk

 • Deze mensen inspireren Booxalive:

155

♦ Caitlin Moran (1975 – feministe/auteur)

“Een goed verhaal verandert meer in een mensenleven
dan een fel debat”

155
♦ Amber Dujardin (1988 – journalist/theaterwetenschapper)

“Een beeld werkt als een trampoline voor de taal:
het geeft de woorden richting en
zorgt voor een bewogen perspectief.

TAAL is daarbij het voertuig van de geest,
BEELD het voertuig van de emotie.

Wie de vorm beheerst, is de inhoud meester”

155

  Arthur Schopenhauer  (1788-1860 – filosoof)

“De stijl is immers niets anders dan
het silhouet van de gedachte.

Onduidelijk of slecht SCHRIJVEN
betekent vaag en verward DENKEN”
denk-kopje copy

155

‘For picturebooks are the most intelligible books
that children can look upon’

Voorwoord bij het EERSTE kinderboek (1658) van John Comenius
in het Engels met Latijnse vertaling

‘De wereld, zoals we die ervaren, in plaatjes gevat’

orbisDeze OER ‘kids-google’ kunt u nu helemaal inkijken!

heks-strook
Tot besluit: DURF te denken & kijken als Dalí
😀
Dali

boox in de media

♦ 03-01-2013: Launch van Booxalive-bèta fase
Exact 2 weken later werd de site al vermeld in de Volkskrant! 

Volkskrant 17 januari 2013a smalstrook♦ 30-04-2013: Booxalive deelt haar ‘droom voor ons land’

DIGITALE PRENTENBOEKEN / VOORLEESVERHALEN GRATIS ONLINEa smalstrook♦ 24-31 okt 2013: Booxalive is Site van de Week bij 123 Lesidee123 Lesidee

a smalstrook♦ 9-18 april 2014: Booxalive is partner bij de Media Ukkie Dagenmedia ukkies dagen, booxalive partner Mediawijzera smalstrook 22-10-2014: Van Vrolijke Mama tot maakster van Booxalivevrolijke mama's, online prentenboeken, voorlees verhaaltjesa smalstrook 07-11-2014: ‘De blauwbilgorgel’ is geselecteerd!
Klik! Animatie Festival
Speciale vertoning in EYE te Amsterdama smalstrook 03-01-2015: Boox bestaat 2 jaar!
Eén dag eerder verdedigen we Facebook in TrouwTrouw 2/3 jan2015: Facebook discussie
a smalstrook 15-01-2015: Booxalive is proef-tool op Gynzy
software voor digiborden op scholengynzya smalstrook januari 2015: Booxalive vermeld op Wikipediabooxalive, wikipedia, digitale prentenboeken gratis,a smalstrook 13 mei 2015: Interview op Hebban JuniorHebban Junior, De Tekentafel, interview Magda van Tilburg / booxalive, literaire sitea smalstrook 23 mei 2015: Artikel op top-blog Kiddowztop-blog kiddowz, voorlees verhalen, Magda van Tilburg, peuters, kleutersa smalstrook♦ 02-10-2015: Boox gespot bij ‘Edu-curator’ André Manssen
edu-curator, André Manssen, gratis online kinderverhalena smalstrook♦ 08-09-2016: Interview met de drijvende kracht achter boox passie pensioneert niet, magda van tilburg, booxalive, vragen over booxalive,a smalstrook♦ 04-09-2017: Romulus et Remus op Patreon Romulus et Remus, Magda van Tilburg, Latijns stripverhaal, online Latin comica smalstrookCatalonië, blog Llatiomnibus, antics còmics en llatí, Magda van Tilburg, Titus Livi, Plaute, Ovidi, Virgilia smalstrook♦ 8-12-2017: Nieuwe tekst Mediawijzer-partner mediawijzer.net, mediawijsheid, booxalive partner mediawijzer, digitale leesbevordering

a smalstrook♦ 18-12-2017: Magda van Tilburg blijktNeerlands 1e striptekenares’!neerlands eerste vrouwelijke ballonstriptekenaar, incognito comics, Hans van Klinken, Magda van Tilburg, Classica Signa, Antiqua Signa, klassieke strips in Latijn en Oudgrieks a smalstrook

  • 40
  • 19
  •  
  •  
  •  
    59
    Shares