-
waarom booxalive?
Lezen is LEVEN!Waarom vindt Booxalive dat er behoefte is aan een gratis online verhalensite? Omdat het belang van (voor)lezen nooit mag worden onderschat, in welke iMaatschappij we ook leven. Is verhalen vertellen dan een pure noodzaak? Ja, het vormt een onmisbaar onderdeel van de bedrading in onze hersenen. Van mensen die dit onderdeel kwijt zijn door een ongeluk of ziekte, is gebleken dat hun persoonlijkheid is uitgewist. Ze zijn zichzelf kwijt! Creepy, toch?
★ Op de mens na is er geen ander dier dat de kunst verstaat van verhalen verzinnen.
Zodra de aap mens werd, ging hij verhalen vertellen. Want elk verhaal duwt de wereld om ons heen in een structuur. En onze bereidheid om te geloven is grenzeloos. Waarom? Omdat het zonder dat geloof moeilijk uit te houden is in de chaos van onze wereld, van ons leven. Voor grote mensen niet, voor kleine evenmin. Collectieve verhalen stillen onze honger naar betekenis en zingeving. Ze vertellen ons wie we zijn. Ze verbinden ons met andere mensen. Ze verschaffen ons een verleden en een toekomst, en geven vorm aan ons dagelijks leven, onze emoties en onszelf. Of ze echt gebeurd zijn maakt weinig uit. Fantasie en werkelijkheid ontlopen elkaar niet veel.*
* Bronnen: Volkskrant 03-11-’12 (Rien Verhoef) /
Van der Leeuw-lezing 2012 ‘Stories we believe in’ – Philipp Blom
★ De neurobiologie heeft bewezen: verhalen (voor)lezen stimuleert de groei van onze hersenen.
In 2011 liet neurowetenschapper Gregory Berns vrijwilligers een spannend boek lezen. Daarna bekeek hij via een fMRI-scan wat dat met hun hersens deed. Tot vijf dagen ná het lezen waren merkbare veranderingen te zien!Berns legt uit: “We noemen dit ‘schaduw activiteit’, bijna als een geheugenspier. We kwamen neurale veranderingen tegen die verbonden waren met fysieke sensatie en het bewegingsapparaat. Dit suggereert dat het lezen van een roman je kan overhevelen ín het lichaam van de hoofdpersoon. We wisten al dat een goed verhaal je in de schoenen van ‘n ander verplaatst, figuratief gesproken. Nu zien we dat dit ook écht biologisch gebeurt!”
Ja, lezen is mentale én fysieke gymnastiek, voor jong én oud.
★ Het nut van grammatica
Kennis van grammatica is cruciaal voor communicatie. Worden taalregels nog wel correct bijgebracht – met zoveel dialecten om ons heen, met ‘straattaal’ en met emoji’s? De Sloveense filosoof Slavoj Žižek wijst erop dat, zolang wij de regels van een taal niet beheersen, we er niet onbezorgd gebruik van kunnen maken. Pas als deze regels in ons DNA zitten, hebben wij de taal onder controle. Dan begint de pret! Want via de automatische taalpiloot is ons denken, onze fantasie vrij als een vogel.
★ Lezen = Kennis / inzicht / vergroting van je woordenschat, van je denkvermogen en je fantasie.
Daarom kunnen we niet vroeg genoeg beginnen met (voor)lezen. Maar welk medium kies je tegenwoordig? Zullen tastbare boeken (om gretig in te bladeren/lekker aan te ruiken) ooit uit raken? Het scherm van onze smartphone is zoveel makkelijker, het levert ons instant plaatjes en lettertjes. In ieder geval krijgt online voorlezen een dimensie extra! In een plat boek zit geen knopje met geluid, daar kunnen de plaatjes niet bewegen. Uiteraard is een online kinderverhaal het meest effectief als er samen met een dierbaar persoon van wordt genoten!
★ Waarom biedt Booxalive geen interactieve mogelijkheden?
Op de iPodia buitelen de apps over elkaar heen. Baby’s met hun slimme vingertjes kunnen prima de weg vinden op touchscreens, verpakt in rammelaars. Steve Jobsscholen zijn verrezen. Elke kleuter van 4 jaar z’n eigen iPad. Maar wie beheert de kwaliteit van het aanbod op het internet, waarmee kinderen zichzelf wereldwijs moeten maken?
Intussen stuurt een Google-directeur zijn dochter mooi wél naar een computerloze school: geen copy-paste, geen kennis-op-commando via Google en Wikipedia. Al die dingen doen hun best om ons geheugen én verstand te verschrompelen. Vol humor legt neurowetenschapper Manfred Spitzer dit proces uit in zijn boek ‘Digitale dementie‘ en in zijn vele YouTube lezingen. Alleen al woorden als ‘surfen’ en ‘swipen’ duiden oppervlakkige bezigheden aan!Echte creativiteit, echte ontwikkeling ontstaat uit kennis waar je moeite voor hebt gedaan. Interactie tussen mensen van vlees en bloed, een bevlogen leraar die je voor iets enthousiast kan maken, dát geeft diepgang! En het lezen van verhalen, verzonnen of echt gebeurd.
★ Welke media kies je voor het lezen van verhalen?
Kinderboeken staan dus aan de basis van een ontvankelijk brein. Zij leggen de grondslag voor rijke bagage. Wil je al in een vroeg stadium je kindje voorlezen uit een boek? Geweldig! Samen (voor)lezen via een een website, met extra geluid en beweging? Prima! Samen duik je een toverwereld in, maak je woordloze afspraken – zoals: die glimmende vis is geen échte vis, maar in het verhaal wél. Je laat je onderdompelen in het verhaal dat een professionele maker bedacht heeft. De schutbladen, de tekening op de titelpagina, de compositie van de tekeningen en tekst zijn allemaal uitgekiend, ze bevatten voor het verhaal essentiële informatie. De maker stuurt je, maar de interactie vindt plaats in je eigen hoofd!Dat alles verdwijnt bij de voorlees-app. ‘Homo ludens’ – niks mis mee. Maar wáár blijft de unieke boodschap van dat ene verhaal? De wiskundige super-software ontwikkelaar Bret Victor spoort in een YouTube lezing tekenaars aan: ‘Stop drawing dead fish!’ Volgens hem wordt een getekende vis pas lévend als die reageert op de vingertop van de touch screen gebruiker. Interactief is het toverwoord. Maar wordt de vis dan wél echt levend? Dacht het niet. Om levende vis te zien moet je het water in met je snorkel. Maar zwemmen heb je eerst in het echt moeten leren.
Booxalive wil precies dát bieden wat de naam inhoudt: ‘levende’ boeken.
We leveren afgebakende verhalen met een visie en een stimulans.
Zodat de lezer met rijkere bagage spelend door het leven kan gaan.
En onze opvatting blijkt wetenschappelijk gestaafd:
Ook gedreven docent Martin Slagter staat achter Booxalive. Waarom?
“Ik ben ervan overtuigd dat de slechte taalvaardigheid van jongeren voor een groot deel verklaard kan worden uit te weinig voorgelezen zijn op jeugdige leeftijd. Ik steun je initiatief van ganser harte! Véél succes.”In de Volkskrant schreef hij alarmerende artikelen (10-01/21-03-2013)
Publiciste Aleid Truijens verwoordt het CADEAU van Lezen vlijmscherp!
-
wie maken boox écht alive?
• De vakmensen achter Booxalive:
klik op de plaatjes voor ieders profiel• De insteek van Booxalive
Dit artikel van dichter/denker/acteur Ramsey Nasr
bevat alles waar booxalive voor staat!• Hoe komt Booxalive over op de kleuters?
Lees de BLOG van onze speciale medewerkster Juf Lotte
Zij vertelde over haar eerste Booxalive-ervaringen in de klas• Deze mensen inspireren Booxalive:
♦ Caitlin Moran (1975 – feministe/auteur)
“Een goed verhaal verandert meer in een mensenleven
dan een fel debat”
♦ Amber Dujardin (1988 – journalist/theaterwetenschapper)“Een beeld werkt als een trampoline voor de taal:
het geeft de woorden richting en
zorgt voor een bewogen perspectief.TAAL is daarbij het voertuig van de geest,
BEELD het voertuig van de emotie.Wie de vorm beheerst, is de inhoud meester”
♦ Arthur Schopenhauer (1788-1860 – filosoof)
“De stijl is immers niets anders dan
het silhouet van de gedachte.Onduidelijk of slecht SCHRIJVEN
betekent vaag en verward DENKEN”
‘For picturebooks are the most intelligible books
that children can look upon’Voorwoord bij het EERSTE kinderboek (1658) van John Comenius
in het Engels met Latijnse vertaling
‘De wereld, zoals we die ervaren, in plaatjes gevat’Deze OER ‘kids-google’ kunt u nu helemaal inkijken!
• Tot besluit: DURF te denken & kijken als Dalí 😀
-
boox in de media
♦ 17-08-2024: Dutch Illustration nieuwe galerij
♦ 20-12-2023: Jaaroverzicht Addisco Onderwijscentrum – bezoek van booxalive!
♦ 02-06-2023: Dido & Aeneas in daily Latin journal Ephemeris
♦ 14-05-2023: Booxalive/Magda van Tilburg –> Lemma in de LAMBIEK-Comiclopedia
♦ 12-11-2021 & nov. 2022: Booxalive bijdrage aan de Mediamasters in de Week van de Mediawijsheid!
♦ 03-02-2021: Interview op Antipodean Odyssey
♦ 6 t/m 13 nov. 2020: Bijdrage aan de Week van de Mediawijsheid
♦ 23-9-2020: Interview op prentenboek.nl
♦ november 2019: Succesvolle bijdrage aan de Week van de Mediawijsheid
♦ 18-12-2017: Magda van Tilburg blijkt ‘Neerlands 1e striptekenares’!
♦ 8-12-2017: Partner-tekst Mediawijzer-partner
♦ 27-9-2017: Een blog uit Catalonië over onze serie Antiqua Signa
♦ 04-09-2017: Romulus et Remus op Patreon
♦ 08-09-2016: Interview op Passie Pensioneert Nooit
♦ 02-10-2015: Boox gespot bij ‘Edu-curator’ André Manssen
Superleraar André is veel te vroeg overleden op 8 september 2020 RIP
♦ 23 mei 2015: Artikel op top-blog Kiddowz
♦ 13 mei 2015: Interview op Hebban Junior
♦ januari 2015: Booxalive vermeld op Wikipedia
♦ 15-01-2015: Booxalive is proef-tool op Gynzy
software voor digiborden op scholen
♦ 03-01-2015: Boox bestaat 2 jaar!
Eén dag eerder verdedigen we Facebook in Trouw
♦ 07-11-2014: Onze ‘De blauwbilgorgel’ is geselecteerd voor het Klik! Animatie Festival
Vertoning in onderdeel ‘Midnight Madness’ in EYE te Amsterdam
♦ 22-10-2014: Van Vrolijke Mama tot maakster van Booxalive
♦ 9-18 april 2014: Booxalive is partner bij de Media Ukkie Dagen
♦ 24-31 okt 2013: Booxalive is Site van de Week bij 123 Lesidee
♦ 30-04-2013: Booxalive deelt haar ‘droom voor ons land’
♦ 03-01-2013: Launch van Booxalive-bèta fase
Exact 2 weken later werd de site al vermeld in de Volkskrant!
Lezen is LEVEN!
Waarom vindt Booxalive dat er behoefte is aan een gratis online verhalensite? Omdat het belang van (voor)lezen nooit mag worden onderschat, in welke iMaatschappij we ook leven. Is verhalen vertellen dan een pure noodzaak? Ja, het vormt een onmisbaar onderdeel van de bedrading in onze hersenen. Van mensen die dit onderdeel kwijt zijn door een ongeluk of ziekte, is gebleken dat hun persoonlijkheid is uitgewist. Ze zijn zichzelf kwijt! Creepy, toch?
★ Op de mens na is er geen ander dier dat de kunst verstaat van verhalen verzinnen.
Zodra de aap mens werd, ging hij verhalen vertellen. Want elk verhaal duwt de wereld om ons heen in een structuur. En onze bereidheid om te geloven is grenzeloos. Waarom? Omdat het zonder dat geloof moeilijk uit te houden is in de chaos van onze wereld, van ons leven. Voor grote mensen niet, voor kleine evenmin. Collectieve verhalen stillen onze honger naar betekenis en zingeving. Ze vertellen ons wie we zijn. Ze verbinden ons met andere mensen. Ze verschaffen ons een verleden en een toekomst, en geven vorm aan ons dagelijks leven, onze emoties en onszelf. Of ze echt gebeurd zijn maakt weinig uit. Fantasie en werkelijkheid ontlopen elkaar niet veel.*
* Bronnen: Volkskrant 03-11-’12 (Rien Verhoef) /
Van der Leeuw-lezing 2012 ‘Stories we believe in’ – Philipp Blom
★ De neurobiologie heeft bewezen: verhalen (voor)lezen stimuleert de groei van onze hersenen.
In 2011 liet neurowetenschapper Gregory Berns vrijwilligers een spannend boek lezen. Daarna bekeek hij via een fMRI-scan wat dat met hun hersens deed. Tot vijf dagen ná het lezen waren merkbare veranderingen te zien!
Berns legt uit: “We noemen dit ‘schaduw activiteit’, bijna als een geheugenspier. We kwamen neurale veranderingen tegen die verbonden waren met fysieke sensatie en het bewegingsapparaat. Dit suggereert dat het lezen van een roman je kan overhevelen ín het lichaam van de hoofdpersoon. We wisten al dat een goed verhaal je in de schoenen van ‘n ander verplaatst, figuratief gesproken. Nu zien we dat dit ook écht biologisch gebeurt!”
Ja, lezen is mentale én fysieke gymnastiek, voor jong én oud.
★ Het nut van grammatica
Kennis van grammatica is cruciaal voor communicatie. Worden taalregels nog wel correct bijgebracht – met zoveel dialecten om ons heen, met ‘straattaal’ en met emoji’s? De Sloveense filosoof Slavoj Žižek wijst erop dat, zolang wij de regels van een taal niet beheersen, we er niet onbezorgd gebruik van kunnen maken. Pas als deze regels in ons DNA zitten, hebben wij de taal onder controle. Dan begint de pret! Want via de automatische taalpiloot is ons denken, onze fantasie vrij als een vogel.
★ Lezen = Kennis / inzicht / vergroting van je woordenschat, van je denkvermogen en je fantasie.
Daarom kunnen we niet vroeg genoeg beginnen met (voor)lezen. Maar welk medium kies je tegenwoordig? Zullen tastbare boeken (om gretig in te bladeren/lekker aan te ruiken) ooit uit raken? Het scherm van onze smartphone is zoveel makkelijker, het levert ons instant plaatjes en lettertjes. In ieder geval krijgt online voorlezen een dimensie extra! In een plat boek zit geen knopje met geluid, daar kunnen de plaatjes niet bewegen. Uiteraard is een online kinderverhaal het meest effectief als er samen met een dierbaar persoon van wordt genoten!
★ Waarom biedt Booxalive geen interactieve mogelijkheden?
Op de iPodia buitelen de apps over elkaar heen. Baby’s met hun slimme vingertjes kunnen prima de weg vinden op touchscreens, verpakt in rammelaars. Steve Jobsscholen zijn verrezen. Elke kleuter van 4 jaar z’n eigen iPad. Maar wie beheert de kwaliteit van het aanbod op het internet, waarmee kinderen zichzelf wereldwijs moeten maken?
Intussen stuurt een Google-directeur zijn dochter mooi wél naar een computerloze school: geen copy-paste, geen kennis-op-commando via Google en Wikipedia. Al die dingen doen hun best om ons geheugen én verstand te verschrompelen. Vol humor legt neurowetenschapper Manfred Spitzer dit proces uit in zijn boek ‘Digitale dementie‘ en in zijn vele YouTube lezingen. Alleen al woorden als ‘surfen’ en ‘swipen’ duiden oppervlakkige bezigheden aan!
Echte creativiteit, echte ontwikkeling ontstaat uit kennis waar je moeite voor hebt gedaan. Interactie tussen mensen van vlees en bloed, een bevlogen leraar die je voor iets enthousiast kan maken, dát geeft diepgang! En het lezen van verhalen, verzonnen of echt gebeurd.
★ Welke media kies je voor het lezen van verhalen?
Kinderboeken staan dus aan de basis van een ontvankelijk brein. Zij leggen de grondslag voor rijke bagage. Wil je al in een vroeg stadium je kindje voorlezen uit een boek? Geweldig! Samen (voor)lezen via een een website, met extra geluid en beweging? Prima! Samen duik je een toverwereld in, maak je woordloze afspraken – zoals: die glimmende vis is geen échte vis, maar in het verhaal wél. Je laat je onderdompelen in het verhaal dat een professionele maker bedacht heeft. De schutbladen, de tekening op de titelpagina, de compositie van de tekeningen en tekst zijn allemaal uitgekiend, ze bevatten voor het verhaal essentiële informatie. De maker stuurt je, maar de interactie vindt plaats in je eigen hoofd!
Dat alles verdwijnt bij de voorlees-app. ‘Homo ludens’ – niks mis mee. Maar wáár blijft de unieke boodschap van dat ene verhaal? De wiskundige super-software ontwikkelaar Bret Victor spoort in een YouTube lezing tekenaars aan: ‘Stop drawing dead fish!’ Volgens hem wordt een getekende vis pas lévend als die reageert op de vingertop van de touch screen gebruiker. Interactief is het toverwoord. Maar wordt de vis dan wél echt levend? Dacht het niet. Om levende vis te zien moet je het water in met je snorkel. Maar zwemmen heb je eerst in het echt moeten leren.
Booxalive wil precies dát bieden wat de naam inhoudt: ‘levende’ boeken.
We leveren afgebakende verhalen met een visie en een stimulans.
Zodat de lezer met rijkere bagage spelend door het leven kan gaan.
En onze opvatting blijkt wetenschappelijk gestaafd:
Ook gedreven docent Martin Slagter staat achter Booxalive. Waarom?
“Ik ben ervan overtuigd dat de slechte taalvaardigheid van jongeren voor een groot deel verklaard kan worden uit te weinig voorgelezen zijn op jeugdige leeftijd. Ik steun je initiatief van ganser harte! Véél succes.”
In de Volkskrant schreef hij alarmerende artikelen (10-01/21-03-2013)
Publiciste Aleid Truijens verwoordt het CADEAU van Lezen vlijmscherp!
• De vakmensen achter Booxalive:
klik op de plaatjes voor ieders profiel
• De insteek van Booxalive
Dit artikel van dichter/denker/acteur Ramsey Nasr
bevat alles waar booxalive voor staat!
• Hoe komt Booxalive over op de kleuters?
Lees de BLOG van onze speciale medewerkster Juf Lotte
Zij vertelde over haar eerste Booxalive-ervaringen in de klas
• Deze mensen inspireren Booxalive:
♦ Caitlin Moran (1975 – feministe/auteur)
“Een goed verhaal verandert meer in een mensenleven
dan een fel debat”
♦ Amber Dujardin (1988 – journalist/theaterwetenschapper)
“Een beeld werkt als een trampoline voor de taal:
het geeft de woorden richting en
zorgt voor een bewogen perspectief.
TAAL is daarbij het voertuig van de geest,
BEELD het voertuig van de emotie.
Wie de vorm beheerst, is de inhoud meester”
♦ Arthur Schopenhauer (1788-1860 – filosoof)
“De stijl is immers niets anders dan
het silhouet van de gedachte.
Onduidelijk of slecht SCHRIJVEN
betekent vaag en verward DENKEN”
‘For picturebooks are the most intelligible books
that children can look upon’
Voorwoord bij het EERSTE kinderboek (1658) van John Comenius
in het Engels met Latijnse vertaling
‘De wereld, zoals we die ervaren, in plaatjes gevat’
Deze OER ‘kids-google’ kunt u nu helemaal inkijken!
• Tot besluit: DURF te denken & kijken als Dalí 😀
♦ 17-08-2024: Dutch Illustration nieuwe galerij
♦ 20-12-2023: Jaaroverzicht Addisco Onderwijscentrum – bezoek van booxalive!
♦ 02-06-2023: Dido & Aeneas in daily Latin journal Ephemeris
♦ 14-05-2023: Booxalive/Magda van Tilburg –> Lemma in de LAMBIEK-Comiclopedia
♦ 12-11-2021 & nov. 2022: Booxalive bijdrage aan de Mediamasters in de Week van de Mediawijsheid!
♦ 03-02-2021: Interview op Antipodean Odyssey
♦ 6 t/m 13 nov. 2020: Bijdrage aan de Week van de Mediawijsheid
♦ 23-9-2020: Interview op prentenboek.nl
♦ november 2019: Succesvolle bijdrage aan de Week van de Mediawijsheid
♦ 18-12-2017: Magda van Tilburg blijkt ‘Neerlands 1e striptekenares’!
♦ 8-12-2017: Partner-tekst Mediawijzer-partner
♦ 27-9-2017: Een blog uit Catalonië over onze serie Antiqua Signa
♦ 04-09-2017: Romulus et Remus op Patreon
♦ 08-09-2016: Interview op Passie Pensioneert Nooit
♦ 02-10-2015: Boox gespot bij ‘Edu-curator’ André Manssen
Superleraar André is veel te vroeg overleden op 8 september 2020 RIP
♦ 23 mei 2015: Artikel op top-blog Kiddowz
♦ 13 mei 2015: Interview op Hebban Junior
♦ januari 2015: Booxalive vermeld op Wikipedia
♦ 15-01-2015: Booxalive is proef-tool op Gynzy
software voor digiborden op scholen
♦ 03-01-2015: Boox bestaat 2 jaar!
Eén dag eerder verdedigen we Facebook in Trouw
♦ 07-11-2014: Onze ‘De blauwbilgorgel’ is geselecteerd voor het Klik! Animatie Festival
Vertoning in onderdeel ‘Midnight Madness’ in EYE te Amsterdam
♦ 22-10-2014: Van Vrolijke Mama tot maakster van Booxalive
♦ 9-18 april 2014: Booxalive is partner bij de Media Ukkie Dagen
♦ 24-31 okt 2013: Booxalive is Site van de Week bij 123 Lesidee
♦ 30-04-2013: Booxalive deelt haar ‘droom voor ons land’
♦ 03-01-2013: Launch van Booxalive-bèta fase
Exact 2 weken later werd de site al vermeld in de Volkskrant!