over booxalive


Waarom booxalive?

kinderverhaaltjes, korte verhaaltjes 2 jaar, booxalive herkenningsmasker
Lezen is LEVEN!

Waarom denkt Booxalive dat er behoefte is aan een verhalen- en voorleessite? Omdat het belang van lezen nooit mag worden onderschat, in welke iMaatschappij we ook leven. Is verhalen vertellen dan een pure noodzaak? Ja, het vormt een onmisbaar onderdeel van onze biologische bedrading. Van mensen die dit onderdeel kwijt zijn door een ongeluk of ziekte, is gebleken dat hun persoonlijkheid is uitgewist. Creepy, toch?

Op de mens na is er geen ander dier dat de kunst verstaat van verhalen verzinnen.

Zodra de aap mens werd, ging hij verhalen vertellen. Want elk verhaal duwt de wereld om ons heen in een structuur. En onze bereidheid om te geloven is grenzeloos. Waarom? Omdat het zonder dat geloof moeilijk uit te houden is in de chaos van die wereld. Voor grote mensen niet, voor kleine evenmin. Collectieve verhalen komen tegemoet aan onze honger naar betekenis- en zingeving. Ze vertellen ons wie we zijn. Ze verbinden ons met andere mensen. Ze verschaffen ons een verleden en een toekomst, en geven vorm aan ons dagelijks leven, onze emoties en onszelf. Of ze echt gebeurd zijn maakt weinig uit. Fantasie en werkelijkheid ontlopen elkaar niet veel.*

* Bronnen: Volkskrant 03-11-’12 (Rien Verhoef) /
Van der Leeuw-lezing 2012 ‘Stories we believe in’ – Philipp Blom

Jean-Jacques Rousseau, leesbevordering, miniverhaaltjes, voorlezen online gratis
De neurobiologie heeft bewezen: verhalen (voor)lezen stimuleert de groei van onze hersenen.


In 2011 liet neurowetenschapper Gregory Berns vrijwilligers een spannend boek lezen en hij bekeek in een fMRI-scan wat dat met hun hersens deed. Tot vijf dagen ná het lezen bleven er merkbare veranderingen te zien!

Berns legt uit: “We noemen dit ‘schaduw activiteit’, bijna als een geheugenspier. We kwamen neurale veranderingen tegen die verbonden waren met fysieke sensatie en het bewegingsapparaat. Dit suggereert dat het lezen van een roman je kan overhevelen ín het lichaam van de hoofdpersoon. We wisten al dat een goed verhaal je in iemand anders schoenen kan doen verplaatsen, figuratief gesproken. Nu zien we dat dit ook écht biologisch gebeurt!”
Ja, lezen is mentale én fysieke gymnastiek, voor jong én oud.

Het nut van grammatica

Grammaticaal inzicht is cruciaal voor communicatie. Worden de regels der taal nog wel correct bijgebracht – met allerlei dialecten om ons heen, en een fenomeen als ‘straattaal’? De Sloveense filosoof Slavoj Žižek wijst erop dat, zolang wij een taal niet beheersen, de grammaticale regels ons zullen beletten om er onbezorgd gebruik van te maken. Op het moment dat deze regels in ons DNA zitten, hebben wij de taal onder controle. En dan begint het spel! Pas via de automatische taalpiloot kan ons denken vrij zijn als een vogel.

Lezen = Kennis, inzicht, vergroting van je woordenschat, van je denkvermogen en je fantasie.

Daarom kunnen we niet vroeg genoeg beginnen met (voor)lezen. Ik ben benieuwd: zullen tastbare boeken (om gretig in te bladeren/lekker aan te ruiken) ooit uit raken? Want het scherm van onze smartphone is onze eeuwige kompaan geworden. Vol plaatjes, vol lettertjes. Maar online krijgt voorlezen een dimensie extra. In een plat boek zit geen knopje met geluid, daar kunnen de plaatjes niet bewegen. Vergeet echter nooit dat een online kinderverhaal het meest effectief is als het samen met pap/mam/opa/oma/zus/broer wordt genoten!

Waarom biedt Booxalive geen interactieve mogelijkheden?

Op de iPodia buitelen de apps over elkaar heen. Als we Toys’R’Us mogen geloven, kunnen baby’s met hun slimme vingertjes prima de weg vinden op touchscreens, verpakt in rammelaars. Steve Jobsscholen verrijzen. Elke kleuter van 4 jaar z’n eigen iPad. Maar wie beheert de kwaliteit van het aanbod op het internet, waarmee kinderen zichzelf wereldwijs moeten maken? sigmund strip, peter de wit, volkskrant, steve jobbs scholen, iPad scholenIntussen stuurt een Google-directeur zijn dochter mooi wél naar een computerloze school: geen LOL-leraren (leraar-op-loopafstand), geen copy-paste, geen dwaaltocht naar dubieuze kennis via Google en Wikipedia. Al die dingen doen hun best om ons geheugen én verstand te laten verschrompelen. Vol humor legt de Duitse neurowetenschapper Manfred Spitzer dit proces uit in zijn boek ‘Digitale dementie en in zijn vele YouTube lezingen. Alleen al woorden als ‘surfen’ en ‘swipen’ duiden oppervlakkige bezigheden aan!
Echte creativiteit, echte ontwikkeling ontstaat uit kennis waar je moeite voor hebt gedaan. Interactie tussen mensen van vlees en bloed, een bevlogen leraar met didactische gaven en kennis van zaken, dát geeft diepgang! En uit het lezen van boeken, fictie of non-fictie.

Ted van Lieshout, Annie M.G. Schmidtlezing 22 mei 2013
Hier ligt een parallel met kinderboeken. Zij staan aan de basis van een ontvankelijk brein. Zij leggen de grondslag voor rijke bagage. Wil je al in een vroeg stadium je kindje voorlezen uit een boek? Geweldig! Samen (voor)lezen via een een website, met extra geluid en beweging? Prima! Samen duik je een toverwereld in, maak je woordloze afspraken – zoals: die glimmende vis is geen échte vis, maar in het verhaal wél. Je laat je onderdompelen in het verhaal dat een professionele maker bedacht heeft. De schutbladen, de tekening op de titelpagina, de compositie van de tekeningen en tekst zijn allemaal uitgekiend, bevatten voor het verhaal essentiële informatie. De maker stuurt je, maar de interactie vindt plaats in je eigen hoofd!

Dat alles verdwijnt bij de voorlees-app. ‘Homo ludens’ – niks mis mee. Maar wáár blijft de unieke boodschap van dat ene verhaal? De wiskundige super-software ontwikkelaar Bret Victor spoort in een YouTube lezing tekenaars aan: ‘Stop drawing dead fish!’ Volgens hem wordt een getekende vis pas lévend als die reageert op de vingertop van de gebruiker. Interactief is het toverwoord. Maar wordt de vis dan wél echt levend? Dacht het niet. Voor vis moet je echt de zee in. Interactief je benen gebruiken. Maar zwemmen, dat heb je eerst moeten léren.

Daarom wil Booxalive bieden wat de naam inhoudt: ‘levende’ boeken.
We leveren afgebakende verhalen met een visie en een stimulans.
Zodat de lezer met rijkere bagage spelend door het leven kan gaan.

En onze opvatting blijkt wetenschappelijk gestaafd!
Onderzoek, Taalzwakke kinderen, Zsofia Takacs, digitale prentenboeken, interactieve verhalen
Ook gedreven docent Martin Slagter staat achter Booxalive. Waarom?

“Ik ben ervan overtuigd dat de slechte taalvaardigheid van jongeren voor een groot deel verklaard kan worden uit te weinig voorgelezen zijn op jeugdige leeftijd. Ik steun je initiatief van ganser harte! Véél succes.”

In de Volkskrant schreef hij alarmerende artikelen (10-01/21-03-2013)
Martin-artikelVK_21-03-2013

Wat maakt boox écht alive?

• De vakmensen achter Booxalive:

drs. mashya boon, filmwetenschapper, vertaler Engels, kunstrecensente, alien, cloninglinda lee en tiago, illustrator, kleinzoon,truus van de Waarsenburg, digitale prentenboeken, voorleesverhaaltjes kleutershenk hokke, auteur, kinderverhaaltjes, korte verhalen, groep 5 - 6 - 7 - 8, voorleesverhalen onlineHannemieke Stamperius, dino's. kinderverhaaltjes, peuterverhaaltjes, serie judy
klik op de plaatjes voor ieders profiel

heks-strook• Wat drijft Booxalive?

Dit artikel van dichter/denker/acteur Ramsey Nasr
bevat alles waar booxalive voor staat!

Ramsey Nasr, rendementsdenken, nutteloosheid, Joop artikel, werkeloze classici, subsidieslurpende unstenaarsroze balk

• Hoe komt Booxalive over op de kleuters?

Lees de
BLOG van onze speciale medewerkster Juf Lotte
Zij vertelde over haar eerste Booxalive-ervaringen in de klas

roze balk

 • Deze mensen inspireren Booxalive:

155

♦ Caitlin Moran (1975 – feministe/auteur)

“Een goed verhaal verandert meer in een mensenleven
dan een fel debat”

155
♦ Amber Dujardin (1988 – journalist/theaterwetenschapper)

“Een beeld werkt als een trampoline voor de taal:
het geeft de woorden richting en
zorgt voor een bewogen perspectief.

TAAL is daarbij het voertuig van de geest,
BEELD het voertuig van de emotie.

Wie de vorm beheerst, is de inhoud meester”

155

  Arthur Schopenhauer  (1788-1860 – filosoof)

“De stijl is immers niets anders dan
het silhouet van de gedachte.

Onduidelijk of slecht SCHRIJVEN
betekent vaag en verward DENKEN”
denk-kopje copy

155

‘For picturebooks are the most intelligible books
that children can look upon’

Voorwoord bij het EERSTE kinderboek (1658) van John Comenius
in het Engels met Latijnse vertaling

‘De wereld, zoals we die ervaren, in plaatjes gevat’

orbisDeze OER ‘kids-google’ kunt u nu helemaal inkijken!

heks-strook
Tot besluit: DURF te denken & kijken als Dalí
😀
Dali

boox in de media

♦ 03-01-2013: Launch van Booxalive-bèta fase
Exact 2 weken later werd de site al vermeld in de Volkskrant! 

Volkskrant 17 januari 2013a smalstrook
♦ 30-04-2013: Booxalive deelt haar ‘droom voor ons land’

DIGITALE PRENTENBOEKEN / VOORLEESVERHALEN GRATIS ONLINEa smalstrook
♦ 24-31 okt 2013: Booxalive is Site van de Week bij 123 Lesidee

123 Lesideea smalstrook

03-01-2014: Tjib in de wolken - voorplat


Boox bestaat 1 jaar
& laat de bèta-fase
achter zich!

 

a smalstrook♦ 9-18 april 2014: Booxalive is partner bij de Media Ukkie Dagen

media ukkies dagen, booxalive partner Mediawijzera smalstrook
22-10-2014: Van Vrolijke Mama tot maakster van Booxalivevrolijke mama's, online prentenboeken, voorlees verhaaltjesa smalstrook

07-11-2014: ‘De blauwbilgorgel’ is geselecteerd!
Klik! Animatie Festival
Speciale vertoning in EYE te Amsterdama smalstrook

03-01-2015: Boox bestaat 2 jaar!
Eén dag eerder verdedigen we Facebook in TrouwTrouw 2/3 jan2015: Facebook discussie
a smalstrook

15-01-2015: Booxalive is proef-tool op Gynzy
software voor digiborden op scholengynzya smalstrook
januari 2015: Booxalive vermeld op Wikipediabooxalive, wikipedia, digitale prentenboeken gratis,a smalstrook

13 mei 2015: Interview op Hebban JuniorHebban Junior, De Tekentafel, interview Magda van Tilburg / booxalive, literaire sitea smalstrook

23 mei 2015: Artikel op top-blog Kiddowztop-blog kiddowz, voorlees verhalen, Magda van Tilburg, peuters, kleutersa smalstrook
♦ 02-10-2015:
Boox gespot bij ‘Edu-curator’ André Manssen
edu-curator, André Manssen, gratis online kinderverhalena smalstrook
♦ 8 september 2016: Interview met de drijvende kracht achter boox passie pensioneert niet, magda van tilburg, booxalive, vragen over booxalive,a smalstrook♦ 4 september 2017: Romulus et Remus op Patreon Romulus et Remus, Magda van Tilburg, Latijns stripverhaal, online Latin comic

  •  
  •  
  •  
  •